söndag 19 april 2009

Tuffa förhandlingar....

Nu är vi nära att skriva kontrakt på skolan!!!! Längtar så att vi kan komma igång på rikigt och göra fint!! Hade det inte varit för min pappa och mamma hade vi redan skrivit under...men då hade kontraktet inte blivit alls lika bra! Nu har vi förhandlat och förhandlat och förhandlat. Säkert pratat med värden sammanlagt 15 timmar...


Värden är en riktigt bra man, pastor från en by i närheten, så det var därför som vi först kände oss trygga med att skriva på nästan med en gång. Men det var tur att vi gav det lite tid och att vi fick så bra råd hemifrån.


Nu ska vi till banken och skriva på på tisdag. Känns tryggt att vi bestämde att vi ska skriva under på en bank. Vid ett av möten var värdens advokat med, men ärligt talat...han hade lika gärna kunnat vara hans farbror...hur ska man veta??? Och nu när gäller ett så stort beslut och mycket pengar som ju är ett stort ansvar mot alla er som är med och stötta så kände jag att det var rätt att låta godtrogna emelie kliva undan för ´nu tar vi det säkra före det osäkra emelie´....


Nu är det ett tre års kontrakt med ´option´på tre år till. Vi har skrivit in att allt som vi bygger som man kan ta med får vi lov att ta med. Vi har också skrivit in att värden ska täta taken (det regnar in) och bygga eller skaffa en grind. Det känns jätteviktigt för som det är nu så kan vem som helst bara gå rätt igenom vårt område och barnen springa ut och det känns inte bra. Hyran är 600;- svenska kr i månaden. Det är dubbelt så dyrt som på förra stället men även om detta ligger mer off så är huset såååå mycket bättre. Detta är ett rikigt hus!! Ni ser på bilderna som jag ska lägga upp. Gick inte att lägga upp i de olika inläggen utan jag fick lägga alla på rad istället.



Vi har också bestämt oss för att bygga som en skolbyggnad på tomten. En dag när jag kom till barnhemmet (jag sover inte där varje natt utan ofta hemma hos min 'mamma emilia') så var alla barnen med Jaque i spetsen ute och jobbad i det som ser ut som en åker. Vi måste riva upp allt som växer där, platta till så att vi sen kan bygga. Det var bara att hugga i! I den 37 gradiga värmen....


Vi har pratat runt med flera olika snickare och ställen där man köper virke och murblock. Det kommer kosta ca 8000 och då är vi med och bygger själva under ledning och med hjälp av en eller två snickare. Den här gången ska jag inte betala förrän allt är klart (det lärda jag mig sist när vi skulle bygga två väggar på det förra barnhemmet och de efter halva väggen sa att den andra halvan skulle kosta dubbelt så mycket att göra klart....)


Det kommer bli så roligt att få riktiga skolsalar! Då måste vi bärja planera för skolan ordentligt, vi har tyvärr haft problem med flera av lärarna så det är jobbigt och osäkert....berättar mer om det en annan gång nu är jag så glad för att vi har kommit igång och vill bara tänka på glada saker!!! Jag hade ju med mig 87 kilo övervikt på planet ner....som tur var var det en av alla er kloka och peppande som stöttar mig som tipsat om att man kunde betala övervikt i förväg och att det var mycket billigare (kostade 1500). Kulramar och världskartor och massa barnböcker på engelska. Och fotbollar och hopprep...har inte tagit med ngt till barnen ännu. Ville inte att det skulle bli sakkalas när jag kom utan ta allt lite eftersom

Jag har köpt malariamyggnät och satt på alla fönster. Hoppas hoppas att det kommer att göra skillnad!!! Över hälften av barnen hade ju malaria vid läkarkontrollen och äter nu medicin. Hoppas så att det ska bli bättre nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar