onsdag 3 mars 2010

framme...i hettan!

hej alla vänner!

Jag vill bara skriva kort och säga att resan gick jättebra och Jossan och jag har kommit fram ordentligt. REN GLÄDJE att träffa barnen, underbara underbara känsla! I morse väcktes jag kl 0400 av tre små killar som visa mig sina nya fotbollstrix...; ) Här är otroligt varmt, över 40C...så lek och bus får vara tidigt på morgonen....

Även om barnen och lärare är vana vid värmen så är den jobbig för dom också...Nästan alla barn har fått värmeutslag, det kliar och skaver...När jag kolla på nätet vad man skulle göra för att dämpa så stod det: ...svalka ditt barn, vistas i luftiga rum..., bada kallt...ja, inte helt lätt att fixa här ner....Men jag har varit och köpt fler fläktar och även ett kylaggregat som vi ska testa om det funkar (beror nog på om elen klarar det)

Flera barn har också fått andra typer av utslag, mer som vindruvskärnor, och vissa vätskefyllda....Så nu ska vi åka in till kliniken med några av barnen och hoppas att vi kan få hjälp. Det är alltid väldigt osäkert att åka till kliniken....man vet aldrig om läkaren är på plats...eller om han har lust att titta på barnen...eller gör det ordentligt....många gånger har jag kommit i bråk med läkarna för att de inte tar det som vi kommer med på allvar - de bara avfärdar...men ni känner ju mig och jag ger mig inte utan att de fått en ordentlig undersökning!
En del i drömmen för framtiden är att kunna ha en av lärarna/barnskötarna som är utbildad sjuksköterska...nu måste jag åka, vi hörs snart igen!

För er som inte finns med på min maillista lägegr jag också med mitt hejdå mail som ger lite annan info,

kram emelie
. . . . .

Hej alla vänner och engagerade!
På torsdag byter jag snökaos mot barn och skrattkaos. Härligt ska det bli.
Sista veckorna har i vanlig ordning varit intensiva, med mycket jobb men också mycket förberedelser. Känner mig faktiskt mer förberedd än jag någonsin gjort när jag åkt ner. VId sidan av skratt och kram med barnen har jag tydliga mål med vistelsen - och för en gång skull ordentligt med tid att genomföra! Och så har jag med mig världens bästa Jossan till hjälp, såå roligt!
Tusen tack till min familj och 'klokingarna' (tre engagerade och mycket erfarna personer som hjälpt mig med strategiarbete och verksamhetsplan). Det känns så skönt att ha tänkt igenom och satt på papper tankar och förslag om framtiden - hur ska Great Andho International School se ut om 10 år? Och vad behöver vi göra nu för att det ska bli så?

Nu återstår den viktiga delen - att göra samma resa med Jaques och teamet i Ghana. Även om vi pratar nästan varje dag och stämmer av stort och smått så behöver denna typ av viktiga diskussion ske på plats tillsamman. Och den behöver få ta sin tid. ALLT beror på att Jaques och teamet på Great Andho känner ägarskap och engagemang - att vi vill samma sak och hur vi ska ska nå dit!
Mål för mars-juni:
1. Hitta långsiktg lösning på boendet. Just nu är vi under ständig oro att hyreskontraktet ska hävas. Ska undersöka möjligheten att köpa mark. Antingen med hus eller där vi kan bygga.
2. Att Jaques och två lärare till ska skaffa körkort. Och köp av minibus. Så att vi kan kan åka på utflykter i mindre grupper - och ta oss till fotbollstävlingarna ; )
3. Utveckling av skolan. Innehållsmässigt och pedagogik (tex fokus läsning och läsförståelse och inte som idag...inläsning och memorering ; ).

Lära känna och jobba nära rektorn blir viktigt. Till stöd kommer jag ha lärarteamet från Backegårdsskolan som kommer ner på besök - känns superbra!! Sen ska jag påbörja processen med att skaffa arbetstillstånd....

Väskorna är i vanlig ordning överfulla!!! Och det även om Jossan ska med den här gången...som tur är kommer fler besök ner under våren som kan ta med sig resten. Jag har fått massor av fina kläder från Cassels. Och superfina fotbolls och aktivitetskläder (Tack MA, Color House CO!). Så nu är vi redo för både fotbollsturneringar och andra aktiviteter (vi har ju gått med i en aktivietetsförening med andra skolor i området och då är krav på att man har viss klädsel...). Dator, mobil, fina böcker, uppblåsbara jordglobar...tack tack till alla, kan inte nämna er men ni vet vilka ni är ; )

Men ett särskilt tack till mina lokala påhejare i Majornas företagar förening (MFF) för pepping och finansiellt stöd! Och till alla som är med och stöttar ekonomiskt - ni vet hur viktigt det är. Speciellt att kunna känna trygghet i att pengarna räcker inte bara den här månaden utan att det kommer in stöd också till nästa...Det har ÄNTLIGEN blivit klart med autogiro nu! Så för er som stöttar varje månad eller vill göra det så kan man nu söka på Great Andho International School via er internetbank.

Jag kommer uppdatera bloggen med jämna mellanrum, men mailen läser och svarar jag på mer sporadiskt. Nu flyttar mitt fokus till Great Andho på heltid ; ) sköt om er,
stor kram emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar