fredag 26 mars 2010

Heej allihopa!!


Internet på skolan funkar inte och det är sån hetta så vi försöker att undvika staden....Men jag mår jättebra! Glad (och lite trött; ) efter att haft mamma, pappa och Lennart Duell (en av våra huvudsponsorer) på besök i en vecka. Det kändes jätteroligt att ha dom här, att dom får träffa barnen, Jaques, se mitt andra hem....sen var det nyttigt också...för oss alla tror jag. Det är svårt att i ord och ens bilder beskriva hur allt är här, förutsättningarna, miljön, kulturchockarna....det måste upplevas. För mig var det också nyttigt med några som med 'nya' ögon såg på verksamheten....ibland tyckte jag kanske att det var lite mycket frågor (mina pappa är en nyfiken typ som gärna vill ha svar med en gång också....) ; ) men så värdefullt att få nya perspektiv och idéer på vårt arbete.

TACK mamma och pappa för att ni är världens bästa som stöttar mig i detta (jag vet att det är tufft också för er ibland, fast på ett annat sätt...). Och TACK Lennart för att du kom ned, betyder jättemycket för mig. Lennart kommer också att gästblogga - så håll utkik!

Jossan är ju med och det är så roligt. Hon är värsta stjärnan i klassrummet, barnen älskar henne! Hon får skriva själv och berätta om hur allt går. Jag har ju sänkt mitt snitt på kulturkrockar på dag från 10 till kanske 5....och Jossan jobbar på sitt snitt ; ) Framförallt med rektorn har vi en del duster, jag berättar om det en annan gång....

I morse (dvs kl 04.00!!) satt vi och pratade, det känns som om vi har varit här i flera månader..... Vi ligger inte pa latsidan direkt!

Efter första veckan hade vi gjort allt från dansat till varit på sjukhuset tre gånger, spelat vår första riktiga fotbollsmatch, vaccinerat barnen mot polio, rensat ut alla barnens kläder (70 barn med cirka 10 plagg var blir 700 plagg) tvättat ALLA kläder, bränt en del, STORSTÄDAT alla rummen, haft krismöte med rektorn....och nu har det gått tre veckor till...och vi har hunnit göra allt igen....; )

Även om det är massor massor som återstår att göra (det blir tydligt också när jag är här längre nu) så känns det så skönt att de hur det mesta flyter på, se att barnen är friska. Jaques och killarna har gjort så mycket bra saker. Och det allra VIKTGASTE - barnen skrattar!!

Mitt i all kärlek och skratt så är det som ni kanske förstått en extrem värmebölja. Mars är årets varmaste månad i Ghana...det är över 40 grader varje dag. Sjalvklart tar det pa krafterna och vi blir alla trotta under dygnets varmaste timmar. Barnens värmeutslag kommer och går...och det är jobbigt speciellt med de små barnen....vi har
varit och köpt en begagnad AC och den hjälper lite iallafall

Tyvärr tar det typ hundra år att ladda upp bilder men vi filmar och dokumenterar allt så det kommer lite då och då. Återrapportering blir också sommarens projekt när jag kommer hem. Nu är mitt fokus barnen och verksamheten.

....ni undrar säkert hur matchen gick??? Vi förlorade stort men det var hur kul som helst!!

Jag berättade om matchen och lite annat när jag var med i P4 för ett tag sedan, jag ber min syster lägga upp länken här:

Förra helgen så var vi med på den första fotbollscupen. Killarna i sina fina fotbollströjor med Great Andoh på ryggen - snacka om att dom var stolta!!!


Imorgon blir en stor dag - då kommer fyra lärare från Backegårdsskolan hit. Vi ska inleda ett samarbete. Berättar mer nästa gång.

Jag skriver snart igen! Ta hand om er så länge.

Stor kram emelie


1 kommentar:

  1. Nu har jag lämnat av min Anette på Landvetters flygplats. Hon och hennes kollegor från Backegårdskolan var mycket förväntansfulla inför resan till Ghana. Dom lär vara framme någon gång i kväll vid 20 med Flight KL589. Om jag förstod saken rätt så är dom på plats på "din skola" under morgondagen, och med tanke på vad du skriver i din blogg, så kommer dom med all säkerhet få med sig en hel del intryck hem. Lycka till

    SvaraRadera