söndag 14 juni 2009

skolan är klar!

eller i alla fall skolbyggnaden...Och kl 08.00 varje morgon så står barnen uppradade utanför skolan för morgonsamling och sång. I sina fina skoluniformer! Har inte kunnat lägga upp bilder så får göra det i efterhand när kommer hem till Sverige vid midsommar. Ni ska se barnen - dom är så fina, växer flera centimeter med sina skoluniformer på!

Vaknar det gör barnen runt fem, då gal tuppen (på riktigt!) och kvart över fem är det full lek bus och dans på gården! Sen frukost och sen delas barnen upp istädlag - det blri snabbt stökigt och sen blåser det runt så mycket sand så att det behöver sopas och städas upp varje morgon

Skolan håller på till kl tre. Vi har fått upp svarta tavlor och byggt flera bänkar som barnen sitter på så fint. Det är bara vanliga sittbänkar så böckerna får de ha i knät, men det funkar jättebra.

Barnen är uppdelade i fyra klasser, inte efter ålder utan efter deras kunskaper. Det varierar väldigt---först var jag väldigt förvånad över hur bra alla kunde läsa, de kommer ofta och sätter sig och vill läsa högt...men när ullis kom från sverige med nya böcker-...då var det ingen osm ville läsa längre...visade sig att mina duktiga streetsmarta barnkompisar helt enkelt lärt sig all text utantill....; )

Men nu är det ordning och reda med skolan och tider och fyra bra lärare är på plats - så snart ska de kunna känna stoltet på rikigt över att kunna läsa!

Vi har anställt en äldre kvinna också, Katie, som ska ta hand om alla de mindre barnen under dagarna. Det är ca 20 barn som är under 5 år, hon är klok, lugn, erfaren och har en så stor och go famn att jag själv skulle vilja krya upp där och somna en stund.....

För nu börjar jag känna mig lite trött, både fysiskt och psykist. Har svårt att sova och komma till ro, tänker mycket på att det snart är dax att åka hem...kan inte tänke på det utan att börja gråta...vet inte hur det ska kunna gå att säga hejdå...vi är så nära nu, sover äter busar skäller (lite ibland...) kramas dansar lyssnar pratar och kramas lite mera...känns skönt att ullis är här...det är också en påminnelse om mitt andra liv, familj och vänner hemma som jag ju saknars såååå sjuuukt mycket också!!!

nu ska det bli filmstund...det har vi nästan varje kväll, Ullis var rätt chockad över tv och dvd - det passar liksom inte in i bilden...här är ju minst sagt rätt så enkelt i övrigt...och så mitt i allt en tv...barnen älskar det och jag är så glad att jag fick pengar och valde att göra den prioriteringen! lejonkungen och tarzan går varma...Nästa gång ska jag se om kan ta med några svenska filmer som finns på engelska, hade varit roligt att visa, typ Emil

kram kram så länge!

1 kommentar:

  1. Härligt att höra att skolan kommit på plats. Jag ryser när du berättar hur stolta eleverna är över sina skoluniformer, tänk vad lite som krävs. Du har gjort en enorm insats för dessa barn som både du och de kommer leva på länge. Hoppas jag är med dig på din nästa resa...Njut av den sista tiden. Kram Madelene

    SvaraRadera