onsdag 3 juni 2009

karate i värmen

I morse när jag kom till skolan så stod alla barnen och hade karate! Jaque hade träffat en kille som var jatteduktig på karate och frågat om han ville följa med och visa barnen...ni skulle se killarna och tjejerna, vi skrattade så vi grät!! Jag var med i två minuter sen fick jag gå in...här är så varmt...

Är inte klar med rekryteringen av lärare ännu, inte så lätt som jag trodde. Så viktigt att det blir rätt. Lärarna här har ju en dubble funktion, de är både lärare OCH 'mamma' och 'pappa'. Vi behöver kunniga, engagerade, varma och glada personer. Jag vet att dom finns vi behöver bara leta lite bättre!

Har också träffat en pensionerad rektor som ev. skulle vara intresserad av att komma och arbeta som ett stöd till Jaque som en slags föreståndare. På mitt svenska sätt så tänkte jag att det skulle vara bra och tryggt för Jaque med en äldre person att ha vid sin sida, men Jaque är inte riktigt lika övertygad...man har en helt annan respekt för och äldre har en helt annan ställning här. När tex allt bråket var med polisanmälan och allt så kallade min 'mamma' in den äldsta personen i släkten för att vara med på rådslagen/mötena...Inte för att han var direkt insatt, utan bara för att hans blotta närvara gav respekt! Det är egentligen något väldigt fint i att man erkänner och lyfter fram den erfarenheten som äldre personer sitter på (i sverige kan jag ofta få känslan av att det är nstan tvärtom...). Men nu, här på skolan, så är Jaque då orolig att han inte längre kommer att få något att säga till om. Han kan inte säga emot någon som är äldre om dom skulle tycka olika, så är det bara. Ja, så vi får se hur det blir, inte säkert heller att kvinnan kunde. Jag har fullt förtroende för Jaque, han växre i mina ögon dag för dag. Klok som en bok ör han. Men vet också att det är en stor press, så hade kännts tryggt om det var någo han kunde dela den med när jag inte är hör.

Annars så är jag sååå glad för att min syster ullis ska komma och hälsa på!!!! Hon kommer imorgon torsdag - längtar! Ska bli så häftigt att få dela det som jag upplever här med henne, att hon får träffa alla barnen, mina kompisar och min ghana familj.

kram emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar